De smukkeste scener…

For nylig var jeg inde og se San Francisco Balletten i Tivolis Koncertsal. At overvære en ballet er for mig en mulighed for at leve sig ind i en verden af eventyr og magi for en stund. En verden af skønhed og poesi, hvor kropslig perfektion, musik, scenografi og ikke mindst kostumernes magi, får mig til at glemme alt omkring mig. Jeg lader mig beruse og overvælde af indtryk – på en intuitiv måde. Noget helt andet end eksempelvis at overvære et skuespil, som er mere udfordrende for intellektet.

Men tilbage til San Francisco Ballet (http://www.sfballet.org) i Tivolis Koncertsal sidste søndag…. Balletten var som forventet smuk og overvældende. San Francisco´s balletteam står for mig som noget særligt. Måske ikke så ‘homogen’, som den kongelige danske ballet, men et udtryk for San Franciscos mangfoldighed, som jeg sætter meget pris på.

Tivolis Koncertsal har også sine kvaliteter…. men jeg synes dog ikke, at den er overvældende velegnet til ballet. Her foretrækker jeg til hver en tid Gamle Scene på Kongens Nytorv, som for mig altid vil stå for noget ganske særligt… her havde jeg min første balletoplevelse, her har jeg set min datter danse adskillige gange – og salen i sig selv er magisk.

Eet af de steder, jeg rigtig gerne vil opleve, er Teatro Amazonas, som ligger i Manaus i den brasilianske regnskov – så eksotisk (se billede ovenfor). Det lille teater/operahus blev bygget under ‘belle epoque-perioden’, stod færdig i 1896, og den første opførelse var den italienske opera La Gioconda. Ikke hvad man forventer at finde midt inde i regnskoven.

Men der findes også utroligt mange smukke scener/sale rundt omkring i verden, som jeg endnu ikke har haft lejlighed til at se… Den amerikanske fotograf David Leventi har foreviget en række af dem i fotoserien ‘Opera’. Se de smukke sale her: http://davidleventi.com – klik på portfolio, Opera.

Hvor har du haft din bedste teateroplevelse? Skriv gerne.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar