Vejen mod ‘the big M’…

Jeg har planer om at løbe marathon. Eller rettere sagt: Jeg skal løbe marathon – mit første marathon. Til maj, den 22. maj… the big M! På mange måder en frygtindgydende distance, som afføder en vis respekt.

Jeg traf beslutningen sidste år i starten af april, og nu er jeg godt og vel halvvejs i mit 16-ugers træningsprogram op til den store dag. Og det går op, og det går ned. Det er på alle måder et projekt, som kræver tid og vilje. Det er en kamp. Det slider på kroppen, og kan nogen gange virke helt omsonst, for hvorfor egentlig?

Jeg har døjet med forkølelse i ugevis, fordi jeg presser min krop så hårdt, jeg har problemer med min iskias-nerve, og jeg må fra tid til anden (læs: ofte!) fravælge familie, venner og andre aktiviteter og vælge løbeturen. Jeg udkæmper kampe med mig selv de første par km, hver eneste gang jeg løber. En lille stemme indeni siger: ‘så stop dog… du piner dig selv!’ Er det i virkeligheden det værd?

MEN… så er det, at jeg selv på en dag som denne, hvor vejret er gråt, det regner og blæser en stiv pelikan, at jeg rent faktisk GLÆDER mig til dagens løbetur. Jeg har også glædet mig over løbeturene i -12C i januar, og løbeturene i efterårsregnen. Jeg glæder mig også over hver gang, jeg har øget min distance og fået lagt et par km til. Og jeg glæder mig ikke mindst til at prøve kræfter med mig selv på den store distance, for det er i bund og grund det, det handler om. Kan jeg? Og vil jeg det nok? Viljen, ønsket, drømmen… og så en fantastisk opbakning fra min omgangskreds holder mig fast og bærer mig igennem mit træningsprogram. Men kampen, der skal kæmpes den 22/5, det bliver mig, der skal kæmpe den.

Og så er der den helt specielle følelse ved tanken om, at blive en del af et fællesskab… marathonfællesskabet. Tanken om at stå i feltet sammen med tusindvis af andre løbere den 22. maj, giver mig gåsehud og fylder mig med ærefrygt. Mange vil stå ligesom jeg og vide, at forude venter en hård, hård prøvelse, og at det end ikke er sikkert, at man kommer i mål. Men viljen er der. Måske du ved, hvad jeg mener?

Hvis ikke, så kast i blik på klippet herunder, som er fra filmen ‘The spirit of Marathon’. – Og så er det på med løbeskoene…

God dag til dig – om du løber eller ej.

Dette indlæg blev udgivet i Løb og tagget , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Vejen mod ‘the big M’…

  1. Bjørn Stiler siger:

    Hej Stine !
    Jeg synes det er super sejt gået eller løbet må det vel være.
    Håber virkelig at du når målet d. 22 maj.
    Ja jeg snupper selv en tur hver anden dag , men har altså valg at stoppe der hvor du lige presser den…..jeg ta hatten af for dig

    Rigtig mange knus Kim&Bjørn.

  2. christinenybr0 siger:

    Super ed blog….. Tjek også lige min ud 😀 ! http://8klblaabjerggaardskolen.wordpress.com/category/blabjerggardskolen/

  3. christinenybr0 siger:

    Fed*

Skriv et svar

