History repeating…

I sidste uge var jeg ude hos en ældre dame, som skulle flytte, for at købe et par fine, gamle møbler til min netbutik http://www.stinesbutik.dk – heriblandt en gammel slagbænk. Da vi åbnede låget på bænken, åbenbarede der sig hundredevis af gamle udgaver af Familie Journalen fra 50érne. Som en skade, der tiltrækkes af guld, fik jeg straks øje på et par flotte eksemplarer med smukke 50´er-illustrationer på forsiden…. med smukke kjoler!!! Og da jeg er totalt uheldbredeligt afhængig af vintage-kjoler og i det hele taget for den glamourøse stil fra starten og midten af forrige århundrede, måtte bladene naturligvis med hjem.

Jeg har vintagekjoler nok til det næste halve århundredes fester, men bliver ved med at fylde i skabet, når jeg støder på en yndig sag fra dengang… jeg kan simpelthen ikke lade være. Som min seneste erhvervelse… en helforet dragt i hindbærrød uldbouclé fra 50´erne, som bare sidder PERFEKT!

Og sjovt er det jo at se, hvordan moden kører i loop… historien gentager sig selv, dog i ny indpakning. Men kjolerne og stilen fra billederne i de gamle Familie Journaler, er på mange måder TOP-moderne. Ser du Mad Men, ved du, hvad jeg taler om… cigaretrygende kvinder med hvepsetalje, perlebesatte cardigans, cocktailkjoler og aften-kjoler m. krinolineskørter under…. stilen er HOT lige nu (pånær cigaretterne!!!).

Dior sagde i 1954… det handler om personlighed: ‘Det er de små personlige træk, der understreger en kvindes virkelige elegance’. Og det har heller ikke ændret sig meget fra dengang…. en lækker stil ligger selvfølgelig i tøjet, men er i den grad også afhængig af personlighed og karisma.

Nyd billederne fra Familie Journalen, og kan du ikke få nok af vintage-kjoler, så tjek denne amerikanske blog om vintage-mode, som jeg følger fast med i… http://coutureallure.blogspot.com

Happy valentine.

Stine

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

